Evropská komise zahájila řízení proti ČR kvůli nedostatečné transparentnosti stanovování úhrad léčiv

Evropská komise zahájila řízení proti ČR kvůli nedostatečné transparentnosti stanovování úhrad léčiv 15. 6. 2018 AKCE JIŽ PROBĚHLA

Evropská komise dne 13.10. 2005 rozhodla o zahájení řízení pro porušení práva proti České republice ve věci nedostatečné transparentnosti při stanovování úhrad léků v ČR. Přinášíme podrobné informace.

Evropská komise zaslala vládě formální dopis, ve kterém ji upozorňuje na porušování evropského práva a vyzývá k nápravě. Česká republika totiž dosud do svého právního řádu nepřevedla Transparenční směrnici 89/105/EHS o průhlednosti stanovování úhrad léčiv a jejich začlenění do zdravotního pojištění. Pokud vláda ihned nezahájí nápravu, předá Komise stížnost k Evropskému soudnímu dvoru.

Český právní řád je v současnosti v rozporu s Transparenční směrnicí. Nevyžaduje totiž, aby se Ministerstvo zdravotnictví při stanovování úhrad léků z veřejného zdravotního pojištění řídilo objektivními a ověřitelnými kritérii a svá rozhodnutí zdůvodňovalo. V systému chybí také možnost odvolání se. Ministerstvo zdravotnictví přitom rozhoduje ročně o úhradách léků z veřejného zdravotního pojištění ve výši 36 miliard korun (údaje z roku 2004).

Zahájení procedury pro porušování práva Evropské unie může pro Českou republiku v důsledku znamenat nejen snížení mezinárodního kreditu, ale také případnou pokutu. Evropská komise, která dohlíží na dodržování legislativy členskými státy EU, je totiž v případě nedostatečné nápravy oprávněna podat na členský stát žalobu k Evropskému soudnímu dvoru. Plného souladu s podmínkami Transparenční směrnice dosáhne ČR až novelizací zákona o veřejném zdravotním pojištění a přijetím nového prováděcího právního předpisu, který nahradí dosavadní vyhlášku o úhradách léčiv.

Zahájením řízení proti České republice Evropská komise potvrdila oprávněnost stížnosti výrobců léků, že současný český systém stanovení úhrad je neprůhledný a postrádá jasná pravidla a podporuje korupční prostředí. „V minulosti jsme odpovědné úřady na neprůhlednost úhradového systému a na porušování evropské legislativy opakovaně upozorňovali. Nyní bude o této záležitosti s vládou jednat Evropská komise,“ uvádí prezident Mezinárodní asociace farmaceutických společností Dr. Petr Svoboda. Za netransparentní považuje tuto oblast v ČR také Česká asociace farmaceutických firem. O tom, že Komise bere problematiku Transparenční směrnice vážně, svědčí i fakt, že v minulosti již dvě členské země, Rakousko a Finsko tlaku komise ustoupily a do svého právního řádu tuto směrnici implementovaly.

V českém právním řádu je stanovení cen léčiv a jejich zařazení do systému veřejného zdravotního pojištění upraveno zákonem 48/1997 Sb. o veřejném zdravotním pojištění a vyhláškou č. 57/1997 Sb., jež stanoví léčivé přípravky plně hrazené z veřejného zdravotního pojištění a výše úhrad jednotlivých léčivých látek.

Význam tohoto rozhodnutí podtrhuje fakt, že se jedná o první řízení pro porušení práva s novou členskou zemí. To zvyšuje precedenční význam tohoto rozhodnutí, které se tak stane modelem přístupu Komise k těmto členům.
 
---------------------------------------------------------------------------------------

 Co požaduje právo EU?

1.       Rozhodnutí o zařazení léčivých přípravků na seznam a rozhodnutí o úhradách musí být provedeno formou správního řízení, kterého se účastní odpovědný úřad a držitel obchodní licence a/nebo jiný zájemce

2.       Tato rozhodnutí se musí zakládat na objektivních a ověřitelných kritériích a musí být podepřeny odůvodněným stanoviskem

3.       Žadatelům musí být umožněno proti rozhodnutí zahájit odvolací proces 

4.       Stanovení lhůt k rozhodnutí

Jak ČR porušuje právo EU?

1.       Neexistence správního řízení (čl. 6(1) a 1(1)  Transparenční směrnice)
Rozhodnutí Ministerstva zdravotnictví o výběru léků plně hrazených z veřejného zdravotního pojištění a o výši úhrad pro jednotlivé léčivé přípravky jsou vydána ve formě tzv. úhradové vyhlášky, a nikoliv jako individuální správní řízení mezi držitelem licence a příslušným úřadem. Soukromé subjekty nemají možnost se proti vyhlášce odvolat.

2.       Absence objektivních a ověřitelných kritérií (čl. 6(2)a čl. 1(1) Transparenční směrnice). Rozhodnutí o výši úhrad spočívá zcela na Ministerstvu zdravotnictví. Neexistují pravidla ani pevné časové lhůty pro stanovení výše úhrad u léčivých přípravků zařazených na seznam léčivých přípravků. Tzv. Kategorizační komise má v rozhodovacím procesu pouze poradní úlohu. Její statut je interním nařízením Ministerstva zdravotnictví a neobsahuje jasná kritéria či pravidla pro hodnocení žádostí o úhrady. Rozhodnutí Ministerstva zdravotnictví o úhradách nejsou založená na objektivních a ověřitelných kritériích a neobsahují zdůvodněná stanoviska.

3.      Neexistence opravných prostředků, tj. odvolacího procesu
Poté, co Ministerstvo zdravotnictví rozhodně o výši úhrad a zveřejní je v tzv. úhradové vyhlášce, držitelé licencí (nebo jiné zainteresované strany) nemají k dispozici procedurální prostředky, kterými by se mohly proti rozhodnutí odvolat. Držitel licence navíc nemá možnost se odvolat v případě, že Ministerstvo zdravotnictví jeho léčivý prostředek nezahrne na seznam léčivých prostředků. Nemůže se odvolat ani proti rozhodnutí Ministerstva financí o výši maximální ceny.

        

EDUKAFARM

Jste odborný pracovník ve zdravotnictví?

Odborník ve smyslu §2a Zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, ve znění pozdějších předpisů, je osobou oprávněnou předepisovat nebo vydávat léčivé přípravky či zdravotnické prostředky nebo osobou oprávněnou poskytovat zdravotní péči.

Pokud osoba, která odborníkem není, vstoupí na tyto webové stránky určené odborníkům, riskuje tím nesprávné porozumění obsahu těchto stránek a z toho plynoucí rizika (např. neindikované použití léku apod.).

Pro pokračování do odborné sekce je potřeba souhlasit s podmínkami.