Moderní farmakoterapie autoimunitních chorob

Autoimunitní choroby tvoří různorodou skupinu chronických a obvykle dosti závažných poruch postihujících v rozmanitých kombinacích prakticky všechny orgány těla. Farmakoterapie těchto chorob se v posledních letech rychle vyvíjí. Souhrn aktuálních informací na toto téma obsahuje druhé, aktualizované a v některých kapitolách výrazně přepracované vydání podrobné monografie Moderní farmakoterapie autoimunitních chorob, kterou vydalo nakladatelství Maxdorf. Přinášíme informaci o knize.

Autoimunitní choroby (přes svoji nozologickou rozmanitost) se vyznačují řadou společných patogenetických mechanismů, a tedy často i podobným spektrem farmakoterapeutických možností. Právě tato skutečnost vedla autory k vytvoření tohoto mimořádného a velmi potřebného díla. Vzhledem k bouřlivému vývoji moderních, především biologických léčiv, se nové vydání knihy odlišuje od původního (z roku 2015) mimp jiné i uváděnými možnostmi farmakoterapie autoimunitních chorob. Hlavní autoři – prof. MUDr. Josef Zadražil, CSc., prof. MUDr. Pavel Horák, CSc. a doc. MUDr. David Karásek, Ph.D., jsou pracovníky III. interní kliniky LFUP a FN Olomouc, která je v rámci ČR jedním ze stěžejních pracovišť, které se diagnostice a léčbě autoimunit věnují. Ke spolupráci přizvali více než tři desítky specialistů z dalších klinik a oborů, kteří se rovněž věnují autoimunitním onemocněním.

Kniha je rozdělena podle hlavních postižených systémů na osm oddílů (nefrologie, revmatologie, endokrinologie, gastroenterologie, hematologie, kardiologie, neurologie, dermatologie). V každé z těchto kapitol jsou podrobně rozebrány jednotlivé automunitní choroby a jejich léčba. Příkladem může být rozčlenění oddílu věnovaného revmatologii, který obsahuje články věnované zánětlivým revmatickým onemocněním jako je např. revmatoidní artritida, juvenilní idiopatická artritida, psoriatická artritida, revmatická horečka a další, dále systémovým onemocněním pojiva (např. lupus erythematodes, sklerodermie, antifosfolipidový syndrom), vaskulitidám (např. polyarteriitis nodosa, Kawasakiho choroba a další); zvlášť jsou pojednány oftalmologické manifestace autoimunitních revmatických chorob. Obdobně jsou členěny i oddíly věnované ostatním systémům.

Kniha je vynikajícím farmakoterapeutickým průvodcem, u každé nozologické jednotky je čtenář zasvěcenými radami veden od volby prvního léku až po léčbu komplikovaných klinických stavů. Publikace je určena především lékařům interních oborů (revmatologie, nefrologie, gastroenterologie, endokrinologie aj.), neurologům, dermatologům a dalším zájemcům o tuto důležitou oblast medicíny.

---

Josef Zadražil, Pavel Horák, David Karásek a kol. Moderní farmakoterapie autoimunitních chorob. 2., aktualizované vydání.
Maxdorf, 2019. Vázaná, 568 stran. Formát:160×225 mm. ISBN: 978-80-7345-615-3.