Urgentní medicína

Urgentní medicína

V nakladatelství Galén vychází v prvním vydání publikace Jiřího Pokorného a kolektivu „Urgentní medicína“.  Tato důkladná publikace (547 stran) je v oblasti zdravotnické literatury novinkou. Obor „urgentní medicína“ je relativně novou interdisciplinární medicínskou specializací, jejímž úkolem je poskytovat rychlou a kvalifikovanou pomoc při náhlé poruše zdraví. Její součástí je přednemocniční neodkladná péče, která musí být  poskytnuta odborně a v nejkratším možném čase od vzniku akutního postižení.

Po publikaci Lékařská první pomoc (Galén, 2003) věnované nejširší lékařské veřejnosti  předkládá stejný hlavní autor a pořadatel profesor MUDr. Jiří Pokorný, DrSc. s kolektivem 51 autorů - odborníků téměř všech medicínských oborů - a dvěma recenzenty rozsáhlou publikaci, tentokráte koncipovanou jako učebnici u nás nového nástavbového oboru.

„Urgentní medicína je mezioborovou disciplínou, která se zabývá akutními stavy jakéhokoliv původu a ve všech věkových skupinách. Významnou okolností pro její vznik bylo vypracování a přijetí metodiky kardiopulmonální resuscitace“,  uvádí autor v předmluvě. V roce 1999 zřídil ministr zdravotnictví nástavbový obor urgentní medicín, ale již v roce 1997 byly zahájeny přípravné fáze k tvorbě a vydání uvedené knihy jako učebnice. Publikace plně odpovídá náplni specializačního oboru urgentní medicína. Všechny kapitoly jsou přehledně řazené a zpracované na vysoké profesionální úrovni.

Úvodní kapitoly jsou věnovány charakteristice a vývoji oboru, charakteristice práce ve zdravotnické službě, včetně etických aspektů a klinických doporučení.V oddíle Organizace a řízení činnosti pracovišť urgentní medicíny jsou uvedeny mj. kapitoly o mezinárodní spolupráci v oblasti neodkladné přednemocniční péče i o spolupráci s dalšími tísňovými složkami. Čtenář se seznámí s technickými podmínkami činnosti zdravotnické záchranné služby i s hygienickým a protiepidemickým režimem v podmínkách přednemocniční neodkladné péče.

Oddíl Náhlé postižení zdraví v přednemocniční etapě obsahuje kapitoly o postagresivním syndromu (alergie, šok), zásady neodkladné resuscitace. Součástí  je seznam pomůcek a léků nutných pro odborný zásah (příklad vybavení vozidla RLP - rychlé lékařské pomoci). Neodkladné stavy v klinických oborech tvoří celé medicínské spektrum řešení akutních stavů ve vnitřním lékařství (kardiologie, hematologie, urologie, nefrologie, endokrinologie) dále v gynekologii, pediatrii, psychiatrii, neurologii. Pozornost je věnována rovněž uštknutí, bodnutí, akutní intoxikaci a dalším akutním stavům. Chirurgické obory zahrnují mj. primární poranění i sekundární mozkové léze, spinální poranění, klasifikaci úrazových mechanismů, principy primární diagnostiky a ošetření v orofaciální oblasti, typy končetinových poranění i základní schémata operací. Pozornost je věnována rovněž popáleninovému traumatu, úrazům oka i odborné  lékařské pomoci při hromadném výskytu úrazů.

Samostatné oddíly tvoří Vzdělávání zdravotnických pracovníků, Právní problematika v urgentní medicíně, a Soudně lékařská problematika, včetně koncepce soudního lékařství, vyšetření smrti v místě nálezu zemřelého a postupu při úmrtí v terénu.

Seznam zkratek v úvodu výborně předchází text a zrychluje orientaci při studiu. Tabulky, grafy, obrázky jsou instruktivním doplněním, právě tak, jako rejstřík, rozsáhlá literatura a seznam právních předpisů. Publikace určitě splní záměr autorů, totiž stát se výbornou studijní pomůckou.