To nejlepší ze současné české medicíny

To nejlepší ze současné české medicíny

Vzhledem k velikému množství novinek, které se objevují ve všech lékařských oborech, je pro lékaře nemožné udržet si přehled v celé medicíně. Proto mají význam publikace, které přehledně shrnují nejvýznamnější novinky z různých oborů. Právě toto poslání má sborník pozoruhodných přednášek z kongresu České lékařské akademie v Mariánských lázních. Knihu pod názvem To nejlepší ze současné české medicíny uspořádali prof. Richard Rokyta a prof. Cyril Höschl a vydalo ji koncem roku 2016 nakladatelství Axonite. Přinášíme bližší informace.

Kniha přináší na 200 stranách celkem 22 příspěvků, na jejichž zpracování se podílelo 29 autorů. Z obsahu uvádíme: Deprese a čas – terapeutické implikace (Cyril Höschl), Nejčastějším nádorovým onemocněním u dětí je akutní lymfoblastická leukémie s šancí na vyléčení 90 % (Jan Starý, Jan Trka), Vrozené srdeční vady – úspěchy a výzvy (Jan Janoušek), Prenatální kardiologie – klinické a epidemiologické aspekty (Viktor Tomek), Prevence ischemické choroby srdeční začíná v dětství (Zuzana Urbanová, Milan Šamánek), Kardiochirurgie 21. století (Jan Pirk), Historie a současnost české orální a maxilofaciální chirurgie (Jiří Mazánek), Rekonstrukce a regenerace nervů (Eduard Zvěřina), Vplyv systémovej enzýmovej terapie na pooperačný priebeh po cisárskom reze (Erik Dosedla, Andrea Grendelová, Pavel Calda), Novinky v léčbě bolesti (Jitka Fricová), Invazivní a neinvazivní neuromodulační metody léčby chronické bolesti (Richard Rokyta), dále dva články o poruchách spánku (Karel Šonka, Soňa Nevšímalová), tři články o očkování (Vilma Marešová, Hana Cabrnochová, Roman Chlíbek).

Obor gastroenterologie je zastoupen články o evolučním pohledu na změny funkce vitaminu D (Jaroslav Blahoš) a o aktuální problematice infekce Helicobacterem pylori (Jan Bureš et al.). Dále je zastoupen obor diabetologie (Jan Lebl, Štěpánka Průhová: Monogenně podmíněný diabetes mellitus) a revmatologie (Jiří Vencovský: Imunitně zprostředkovaná nekrotizující myopatie asociovaná s léčbou statiny). Knihu uzavírají a odlehčují přednášky na obecnější témata: Posvátné prostory hradu Karlštejna a jejich výzdoba (Jan Royt), Za prostředí v němž žijeme, vděčíme stromům a lesu (Václav Větvička).

Kniha shrnuje přednášky, které zazněly na kongresu České lékařské akademie, jež se konal v roce 2015 v Mariánských Lázních. Mohutný záběr a sestava velmi různorodých autorů, většinou předních odborníků a všeobecně známých osobností, činí tuto knihu atraktivní pro všechny lékaře a mediky bez rozdílu zaměření.

---

Richard Rokyta, Cyril Höschl (eds.): To nejlepší ze současné české medicíny. Axonite, 2016. ISBN:978-80-88046-10-3. Formát:148x210 mm, vázané, barevné. Počet stran:200. Doporučená cena 530,00 CZK. Cena v e-shopu nakladatelství Axonite:390,00 CZK.