Syndrom neklidných nohou: kniha o diagnostice a terapii

Syndrom neklidných nohou: kniha o diagnostice a terapii Syndrom neklidných nohou je neurologické onemocnění spojené s periodickými pohyby dolních končetin např. při usínání. Při této poruše jsou nepříjemné pocity zaháněny rytmickými stereotypními pohyby nohou, dochází proto k častému probouzení a ke snížené kvalitě spánku. O současných možnostech farmakoterapie tohoto syndromu pojednává nově vydaná kniha prof.MUDr.K.Šonky,DrSc. "Syndrom neklidných nohou".

Knihu vydalo v edici Farmakoterapie pro praxi nakladatelství Maxdorf. Syndrom neklidných nohou (RLS, restless legs syndrome) má v Evropě prevalenci kolem 10%, ale jen malá část nemocných je diagnostikována. Pro tento syndrom existuje efektivní symptomatická terapie, přitom většina nemocných žádnou léčbu nemá a někteří užívají neadekvátní léky. V nedávné době se objevila řada průlomových objevů, pokud jde o patafyziologii, klinické projevy i léčbu RLS. Významným faktorem při vzniku RLS je genetická zátěž (u cca 50% případů). Podkladem choroby je mj. porucha dopaminergní transmise v bazálních gangliích mozku a v míše. RLS existuje i jako sekundární porucha např. při Parkinsonově chorobě. V léčbě se používá několik skupin léčiv, v současné době zaujímají přední místo agonisté dopaminu, např. bromokriptin, pergolid, ropinirol, pramipexol.

Kniha prof. Šonky přehledně a koncentrovaně uvádí všechna důležitá fakta o RLS. Jde o velmi přínosnou publikaci o problému, o kterém se málo ví a proto ji uvítají nejen praktičtí lékaři, ale i širší obec odborníků různých specializací.

Prof.MUDr.K.Šonka,DrSc.: "Syndrom neklidných nohou". Maxdorf 2006, 90 str., edice Farmakoterapie pro praxi / Sv. 13. Editor: Jan Hugo. ISBN: 80-7345-090-9. Formát: 110 × 190 mm, brož. Cena: 195 Kč.