Syndrom diabetické nohy - nová monografie

Syndrom diabetické nohy - nová monografie Diabetická noha je jednou z nejzávažnějších komplikací diabetu. Soudobé znalosti o diagnostice a léčbě této komplikace detailně shrnuje nová monografie "Syndrom diabetické nohy" (autorský kolektiv pod vedením doc. Alexandry Jirkovské). Přinášíme základní informace o této publikaci.

Knihu vydalo nakladatelství Maxdorf. Syndromem  diabetické nohy, tj. postižením tkání nohy distálně od kotníku spojené s neuropatií a angiopatií, trpí nejméně 6 % pacientů s diabetem. Komplexní týmová spolupráce diabetologů, chirurgů, protetiků, podiatrických sester, intervenčních radiologů, cévních chirurgů, ale i psychologů, která se začíná formovat především v podiatrických ambulancích, je základem prevence amputací a dalších invalidizujících komplikací.

Hlavními částmi knihy jsou moderní pohledy na prevenci, patogenezi, diagnostiku a terapii syndromu diabetické nohy a organizaci týmové péče v podiatrických ambulancích, doprovázené bohatou obrazovou dokumentací. V části věnované léčbě jsou například obsaženy detailní kapitoly o terapii odlehčením, speciálními kontaktními fixacemi, a angioplastice bércových tepen, chirurgické revaskularizaci diabetické nohy, dále o konzerv ativní terapii ischemické chorobě dolních končetin u diabetiků. Dále je v knize obsažena kapitola o Charcotově ostoterapii (neuropatickém progresivním destruktivním onemocnění kloubů a kostí nohy, jehož nejčastější příčinou je diabetes). Další kapitoly pojednávají o metabolické kompenzaci diabetu, úloze nutriční péče, diabetické neuropatii a nefropatii v souvislosti se syndromem diabetické nohy. Publikace pojednává i o řadě dalších důležitých problémů spojených s tímto syndromem, například otázkách hojení ulcerací a ran, o prevenci amputace, obuvi, protetických pomůckách apod.

Kniha poskytuje aktuální informace, které nejsou často dostatečně známy a rozšířeny.  Je určena všem lékařům pečujícím o pacienty se syndromem diabetické nohy, odborníkům, kteří chtějí zlepšit péči o pacienty s tímto syndromem a zabránit jejich zbytečné invalidizaci a mortalitě. Zároveň je kniha určena všem, kteří se o tuto problematiku zajímají, i když přímo s těmito pacienty nepracují. Kniha by mohla zvýšit informovanost o týmové podiatrické péči, která se u nás teprve formuje a představuje často pro laickou i odbornou veřejnost nový pojem.

Alexandra Jirkovská a kol. Syndrom diabetické nohy. Maxdorf 2006, Edice Jessenius. 400 str., ISBN: 80-7345-095-X. Formát: A5, váz. Cena: 795 Kč.