Sepse v intenzivní péči: doporučení pro diagnostiku a terapii

Sepse v intenzivní péči: doporučení pro diagnostiku a terapii Sepse a její komplikace představují nepochybně jednu z nejzávažnějších problematik intenzivní medicíny. Doporučenými postupy pro diagnostiku a léčbu v tomto oboru se důkladně zabývá nová publikace "Sepse v intenzivní péči - vybraná doporučení v diagnostice a terapii", jejímiž autory jsou V. Černý, R. Kula, I. Novák, K. Cvachovec a kolektiv. Knihu vydalo nakladatelství Maxdorf.

Sepse a její komplikace se Významnou měrou se podílejí na vysoké morbiditě i mortalitě nemocných v kritickém stavu jakékoliv etiologie a zároveň výrazným způsobem zvyšují náklady na léčbu těchto nemocných. Existence velkého množství experimentálních i klinických prací zabývajících se sepsí z pohledu diagnostiky a terapie s sebou přináší i nutnost jejich kritického posouzení metodami tzv. evidence based medicine, tj. medicíny založené na důkazech, tak aby výsledky vědeckého výzkumu mohly být transformovány do podoby, která může být využita v běžné klinické praxi. Mezinárodní skupina expertů pod názvem International Sepsis Forum vypracovala souhrn doporučení pod názvem Guidelines for the Management of Severe Sepsis and Septic Shock, který byl publikován v roce 2001 jako příloha časopisu Intensive Care Medicine.

Vzhledem k závažnosti a aktuálnosti problematiky vznikl iniciativou Sekce intenzivní medicíny při České společnosti anesteziologie, resuscitace a intenzivní medicíny text, který vychází z původních uvedených doporučení. Jednotlivé kapitoly byly pečlivě zpracovány a upraveny našimi předními odborníky v oblasti intenzivní medicíny tak, aby mohly sloužit co nejširší odborné veřejnosti jako vodítko v denní klinické praxi.

Maxdorf 2005, 212 str., edice Intenzivní medicína, Jessenius, ISBN: 80-7345-054-2, formát A5, váz., cena: 395 Kč.