Radiofrekvenční ablace - terapie neoperabilních jaterních tumorů

Radiofrekvenční ablace - terapie neoperabilních jaterních tumorů Česká republika patří mezi státy s nejvyšším výskytem kolorek­tálního karcinomu ve světě. Velmi často se takto postižených osob vyvinou jaterní metastázy. Jen ma­lé pro­cen­to takových pacientů je možné radikálně operovat. U ostatních přichází v úvahu některá z tzv. destrukčních metod. Kniha "Radiofrekvenční ablace jaterních nádorů" (autoři: T.Skalický, V.Třeška), kterou vydalo nakladatelství Maxdorf, se zabývá jednou z těchto metod.

Kniha se zabývá léčbou velké skupiny pacientů s ne­resekabilními jaterními ná­dory. Jsou popsány chirurgické postupy při léčbě jaterních nádorů pomocí radiofrekvenční ablace (RFA). Najdeme zde kapitolu zabývající se historií léčby, přehled ostatních destrukčních metod (mezi tyto metody patří alkoholizace tumorů, kryodestrukce, mikrovlnná a laserová ablace, radiofrekvenční termální ablace). V dalších kapitolách je podrobně pojednáno o radiofrekvenční léčbě jaterních metastáz (indikace, předoperační  vyšetření, onkologická léčba metastáz kolorektálního karcinomu po RFA). Samostatná kapitola pojednává o zkušenostech s RFA metastáz kolorektálního karcinomu ve FN Plzeň.
Kniha se zabývá též možnostmi RFA u primárních jaterních tumorů -  hepatocelulárního karcinomu, komplikacemi této léčby, onkologickou léčbou po RFA hepatocelulárního karcinomu. Samostaná kapitola pojednává o komplikacích po RFA. V další části autoři pojednávají o léčení metastáz karcinoidu a karcinomu mammy. Experimentální část pojednává o hodnocení vlivu RFA na cévní stěnu a na stěnu žlučovodu. Publikace je vhodná jako průvodce touto problematikou pro chirurgy, radiology, onkology i praktické lékaře.

-----------------------------------------------

Tomáš Skalický, Vladislav Třeška: Radiofrekvenční ablace jaterních nádorů. Maxdorf 2006, 94 str., edice Jessenius. ISBN: 80-7345-063-1. Formát: A5, brož. Cena: 295 Kč.