První svazek edice Novinky v medicíně je věnován karcinomu žaludku

První svazek edice Novinky v medicíně je věnován karcinomu žaludku Ve všech oborech medicíny vycházejí každý měsíc nepřehledná kvanta článků, jejichž hodnota a přínos se někdy zásadním způsobem liší. Je však citelný nedostatek syntetických publikací, které by aktuální informace shrnovaly tak, aby bylo v časových možnostech lékaře být včas o aktuálních trendech informován. Toto zaměření bude sledovat nová edice nakladatelství Maxdorf "Novinky v medicíně", jejíž první svazek právě vychází.

Prvním svazkem uvedené edice je kniha "Karcinom žaludku - lymfadenektomie a detekce sentinelové uzliny", jejímž autorem je MUDr. Jaromír Šimša, Ph.D. Předkládaná publikace pojednává o moderních chirurgických postupech v léčbě pacientů s karcinomem žaludku. Jedná se o resekci spádových lymfatických uzlin (lymfadenektomii) a s tím související problematiku biopsie sentinelové uzliny (tj. první uzliny, která je lymfatickými cestami napojena na primární tumor, a kterou lze detekovat radiokoloidem/gamakamerou nebo vitálním barvením). Kromě obou hlavních témat obsahuje práce i kapitolu o vývoji a anatomii lymfatického systému žaludku a vlastní soubor i zkušenosti autora.

Důvodem pro napsání knihy byla vysoká aktuálnost zmíněné problematiky a řada nových souvisejících poznatků, které již dnes mění názory na vedení léčby nemocných s tímto závažným maligním onemocněním zažívacího traktu. Kniha je na prvním místě určena pro chirurgy a onkology, kteří se na léčbě a vedení těchto nemocných podílejí nejvíce. Nové poznatky v publikaci naleznou i gastroenterologové, radiologové, patologové a odborníci z dalších oborů, bez jejichž pomoci by mezioborová péče o osoby s tímto onemocněním nebyla v současnosti možná.

Jaromír Šimša: Karcinom žaludku. Lymfadenektomie a detekce sentinelové uzliny. Maxdorf 2006, 88 str., edice Novinky v medicíně / Sv. 1. Editor edice: Jan Hugo. ISBN: 80-7345-092-5. Formát: 110 × 190 mm, brož. Cena: 195 Kč.