První česká monografie o imunoendokrinologii

První česká monografie o imunoendokrinologii Vztahy mezi imunitním a endokrinním systémem mají zásadní význam pro udržení homeostázy a ovlivňují téměř celý organismus. V české odborné literatuře dosud neexistovala souhrnná publikace na toto téma. První českou monografií z tohoto oboru je právě vydaná "Přehledná imunoendokrinologie"  doc. MUDr. Ivana Šterzla, CSc.

Publikace, kterou vydalo nakladatelství Maxdorf, v přehledné formě osvětluje vztahy imunitního a endokrinního systému v teorii i v klinické praxi. Je rozdělena na tři rozsáhlé kapitoly. První kapitola je věnována vzájemným interakcím endokrinního a imunitního systému. Podrobně je popsán vliv cytokinů na jednotlivé žlázy s vnitřní sekrecí, podobně je vysvětleno působení jednotlivých hormonů na imunitní děje, a to jak při vzniku nemocí, tak z hlediska terapie (imunosuprese, imunomodulace). Pozornost je věnována úloze neurotransmiterů v imunitě a roli endokrinního a imunitního systému v procesu stárnutí.

V klinické části stojí v centru zájmu autora autoimunitní endokrinopatie, zejména onemocnění štítné žlázy (autoimunitní tyreopatie), onemocnění hypofýzy a Addisonova choroba. Popsána je také řada dalších endokrinních onemocnění., např. endokrinní orbitopatie, autoimunitní diabetes I. typu, vitiligo, autoimunitní alopecie. Pozornost je věnována také např. úloze hormonů při vzniku atopie a asthma bronchiale.

Závěrečná kapitola je věnována otázkám léčby, např. tzv. izohormonální terapii, základním principům imunomodulace s použitím peptidických látek, monoklonálních protilátek, cytokinů a jejich antagonistů. Podrobněji probírá autor zásady imunosuprese různými látkami, počínaje glukokortikoidy. Na závěr se věnuje perspektivním otázkám genové terapie při imunosupresi autoimunitních onemocnění a problému imunofarmakogenomiky.

Důkladně a přehledně zpracovaná a u nás dosud postrádaná monografie bude jistě mimořádně zajímat všechny endokrinology, internisty, stejně jako imunology a alergology a další odborníky, kteří chtějí být informováni o současné úrovni poznání v tomto velmi důležitém oboru.

Ivan Šterzl: Přehledná imunoendokrinologie. Maxdorf 2006, 144 str., Edice Jessenius. ISBN: 80-7345-087-9. Formát: A5, váz. Cena: 345 Kč.