Pneumologie - vybrané kapitoly pro praxi

Výskyt řady respiračních onemocnění narůstá a postihuje významný podíl světové populace, kvalifikované odhady uvádějí až miliardu postižených lidí. Nově se na českém knižním trhu objevuje potřebná důkladná publikace Pneumologie - vybrané kapitoly pro praxi, která shrnuje recentní poznatky o této problematice.

Knihu vydalo nakladatelství Maxdorf. Publikace vychází ze současné situace v respirační medicíně, kterou charakterizuje rozvoj diagnostických metod a léčebných postupů v plné míře korespondující s aplikací výzkumu ve všech jiných medicínských oborech. Posláním pneumologa pak je o těchto skutečnostech vědět, znát řešení následků, stejně jako informovat o možnostech prevence a časné diagnostiky civilizací ovlivněných respiračních nemocí. Je užitečné, aby o této problematice byli informováni i internisté a praktičtí lékaři.

V knize jsou rozebrána jednotlivá plicní onemocnění, vždy včetně epidemiologie, diagnostiky a léčby. V první části knihy je probírána skupina onemocnění dolních dýchacích cest jako např. akutní tracheobronchitida, další záněty průdušnice, chronická obstrukční plicní nemoc, asthma bronchiale, bronchiektazie, bronchiolitidy. V dalším oddíle autoři pojednávají podrobně o infekčních pneumoniích, neinfekčních zánětech plic (např. aspirační a inhalační pneumonii, pneumonitidách), a o plicních abscesech. Třetí část knihy obsahuje kapitoly věnované tuberkulóze a netuberkulózním mykobakteriózám; v dalším oddíle se pojednává o intersticiálních plicních procesech, například idiopatické intersticiální pneumonii (plicní fibróze), sarkoidóze a dalším plicním granulomatózám, exogenním poškozením plicního intersticia (např. pneumokoniózám, poškozením způsobeným drogami, např. heroinem), dále o postižení plic u systémových onemocnění (např. kolagenóz, vaskulitid).

V následujícím oddíle knihy jsou uvedeny kapitoly věnované tumorům plic a průdušek, onemocněním pleury a mediastina. samostatná kapitola je věnována syndromu spánkové apnoe a hypoventilačním syndromům a respirační insuficienci. Závěrečné oddíly knihy pojednávají o vrozených onemocněních plic (cystická fibróze, o vývojových vadách plic, plicních cév, bránice a hrudní stěny) a problematice transplantace plic.

Tato důkladná publikace,  shrnující na nejvyšší úrovni současné znalosti k uvedené problematice, je určena všem samostatně pracujícím pneumologům, mladým lékařům v odborné přípravě, stejně jako lékařům klinických pracovišť pro rychlou orientaci v běžných situacích každodenní praxe. V širším slova smyslu ji mohou využít odborníci jiných interních oborů a praktičtí lékaři. Shromážděná data mohou být užitečná i pro studenty medicíny, kteří v pneumologii najdou zajímavý obor pro svůj odborný růst.

-----

Vítězslav Kolek, Viktor Kašák a kol.: Pneumologie - vybrané kapitoly pro praxi. Maxdorf 2010, 424 str., Formát.: B5, váz., ISBN 978-80-7345-220-9, cena 795 Kč.