Otoneurologie a tinitologie

Otoneurologie a tinitologie

Závraťové stavy patří mezi časté obtíže především pacientů vyššího věku. Etiologie bývá často komplexní povahy, obtíže se většinou vyskytují spolu s dalšími smyslovými poruchami, například sluchovými a zrakovými. Závraťové stavy spadají do mezioboru otoneurologie, jenž zahrnuje část problematiky dalších oborů, především neurologie, otorinolaryngologie a oftalmologie. Obdobně komplexní charakter má další problém vyššího věku – tinitus. Diagnostiku a léčbu závraťových stavů i tinitu zpracovává unikátní publikace zkušeného specialisty doc. Aleše Hahna Otoneurologie a tinitologie.

Kniha, kterou vydalo nakladatelsví Grada, je rozdělena na dvě hlavní části, obecnou a speciální. Obecná část začíná kapitolou o anatomii a fyziologii rovnovážného ústrojí, v další kapitole jsou popsány podrobně vyšetřovací metody používané v otoneurologii (počínaje cílenou anamnézou NODEC III až po nejmodernější přístrojové metody jako je počitačová stabilometrie). Dále jsou probrány projevy periferního a centrálního vestibulárního syndromu. Následuje kapitola shrnující základní postupy v otoneurologické léčbě, včetně farmakoterapie, fyzioterapie, chirurgické léčby a dalších postupů.

Ve speciální části jsou probrána jednotlivá onemocnění seskupená podle vyvolávající příčiny: napřed periferní poruchy rovnováhy (jednotlivé kořenové syndromy a onemocnění labyrintu), dále centrální poruchy rovnováhy (např. oční, spinobulbární, mozečkové a další) a symptomatické poruchy rovnováhy (např. kardiovaskulárního, diabetického původu, traumatického, toxického původu). Samostatná kapitola je věnována instabilitě a závratím seniorů, psychogenním závraťovým stavům a kinetózám. Závěrečná kapitola se zabývá tinitem, jeho diagnostikou a léčbou.

Kniha je bohatě obrazově dokumentovaná (téměř 80 obrázků a schémat), přináší ucelený a aktuální pohled na diagnostiku a léčbu onemocnění patřících do a mezioborové oblasti otoneurologie a tinitologie. Toto vydání navazuje na úspěšnou a zcela vyprodanou publikaci autora z roku 2004. Oproti tomuto prvnímu vydání byla nyní kniha nově dopracována podle posledních poznatků v oboru, doplněny jsou některé progresivní vyšetřovací metody (např. počítačová posturografie TETRAX), nově byla zařazena kapitola tinitologie, pro lepší porozumění problematice jsou uvedeny i vybrané didaktické kazuistiky. Kniha je určena zejména otorinolaryngologům, neurologům, praktickým lékařům, ale i studentům lékařských fakult s hlubším zájmem o popisovanou problematiku.

---

Aleš Hahn: Otoneurologie a tinitologie. 2., doplněné a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015. 144 stran, vázaná. ISBN: 978-80-247-4345-5.