Onkologie - minimum pro praxi

Onkologie - minimum pro praxi

Moderní onkologie je dynamicky se vyvíjející obor a incidence onkologických onemocnění u nás vzrůstá. Pro prognózu pacientů je důležitá včasná diagnóza a terapie. Proto by se měli v oboru orientovat nejen specialisté, ale i všobecní lékaři a další odborníci, kteří se mohou ve své praxi s onkologickým pacientem setkat. Právě jim je určena kniha J.Tomáška a kolektivu "Onkologie - minimum pro praxi". Přinášíme bližší informace.

Knihu vydalo vydalo nakladatelství Axonite. Na knize se pod vedením MUDr. Jiřího Tomáška podílel tým 66 autorů – předních odborníků na jednotlivé onkologické oblasti. Tato 448stránková publikace je členěna do 36 kapitol, z toho 17 kapitol je obecných, zatímco 19 kapitol speciální části je věnováno konkrétním typům onemocnění rozděleným podle lokalizace.

Obrovský nárůst znalostí o molekulárním podkladu jednotlivých malignit vede k rychlému zavádění nových cílených léků do běžné praxe, jejich indikace je často vázána na dobře provedené vyšetření molekulárních prediktorů. Samostatné kapitoly obecné části jsou proto věnovány správnému odběru tkání k molekulárním vyšetřením a indikaci vyšetření těchto prediktorů u různých nádorů. Další kapitoly se zabývají radioterapií, protinádorovou farmakoterapií, dále zásadami léčby některých nežádoucích účinků onkologické farmakoterapie, zásadami nutriční péče v onkologii. Samostatné kapitoly jsou věnovány dalším důležitým tématům - léčbě nádorové bolesti, principům paliativní terapie a péče, některým směrům alternativní medicíny v oblasti onkologie, dále psychologické podpoře a komunikaci s pacienty. Uvedena jsou také aktuální fakta o statisických metodách používaných v onkologii a o možnostech získávání seriózních informací z oblasti onkologie.

Ve speciální části knihy jsou zařazeny monografické kapitolky o diagnostice a léčbě solidních nádorů (celkem 16 kapitol podle postižených lokalit), dále sarkomů, nádorů neznámého primárního ložiska a hematologických malignit. Knihu uzavírá seznam vybraných termínů a zkratek. Pro snadnější orientaci je kniha opatřena rejstříkem.

Přehledně a srozumitelně napsaná publikace je primárně určena lékařům neonkologům, aby se lépe orientovali v onkologických diagnózách a v současných možnostech diagnostiky a léčby. Pomůže i najít odpovědi na základní dotazy, které klade pacient při zjištění nádorového onemocnění nebo při podezření na ně. Zajímavá je ale i pro onkology, kteří v obecné části naleznou zcela aktuální praktické základy nutriční péče, léčby bolesti, psychologické podpory, paliativní péče atd. Užitečnou pomůckou může být i pro lékaře v rámci předatestační přípravy.

---

Jiří Tomášek a kolektiv: Onkologie - minimum pro praxi. Axonite, 2015. ISBN:978-80-88046-01-1. Formát:148×210 mm, vázaná. Počet stran: 448. Vydání první. Doporučená cena 650,- Kč.