Novinky Maxdorfu: knihy o Turnerově syndromu, schizofrenii, neuroendoskopii a umělé plicní ventilaci

Novinky Maxdorfu: knihy o Turnerově syndromu, schizofrenii, neuroendoskopii a umělé plicní ventilaci Nakladatelství Maxdorf vydává v polovině roku 2005 několik novinek. Přinášíme anotace některých z nich, o dalších referujeme v samostatných článcích.

Jan Lebl, Jiřina Zapletalová: Turnerův syndrom (2. vyd.)

Druhé aktualizované vydání knihy je věnováno otázkám vrozeného a poměrně častého onemocnění žen, při kterém se žena rodí pouze s jedním chromozomem X, což vede k omezení činnosti pohlavních žláz, včetně neplodnosti, poruchám růstu a dalším abnormalitám.

(Maxdorf 2005, 72 str., ISBN: 80-7345-064-X, cena: 145 Kč, formát: 110×190, brož.)

Eva Češková: Schizofrenie a její léčba

Schizofrenie je onemocnění, které je laickou veřejností považováno za katastrofické, podobně na toto onemocnění nahlíží i řada lékařů somatických oborů. Situace se však již poněkud změnila.  Pokrok byl učiněn hlavně v léčbě schizofrenie, nadějné jsou i nové pomocné metody (zobrazování mozku, psychoendokrinologické parametry). Nemocní se v počáteční fázi onemocnění obrací nejčastěji na lékaře prvního kontaktu, proto je nezbytné, aby praktičtí lékaři  poznali psychotické projevy a při nespecifických iniciální příznacích pomýšleli na možnost schizofrenní poruchy. Praktičtí lékaři tvoří významnou část odborníků, která může přispět k destigmatizaci psychiatrie. Kniha je určena hlavně pro lékaře nepsychiatry s cílem rychlé orientace v nových poznatcích o schizofrenii a její léčbě.

(Maxdorf 2005, 103 str., ISBN 80-7345-056-9, cena: 195 Kč, formát: 110 × 190 mm, brož.)

Zdeněk Novák, Jan Chrastina: Neuroendoskopie

Koncepce minimálně invazivní neurochirurgie je vedoucím principem současného rozvoje neurochirurgické operativy a endoskopická operační technika tuto filozofii dokonale naplňuje. Kromě toho zásadním způsobem přehodnocuje pohled na diagnostiku a terapii patologických procesů, které postihují mozkový systém. Výsledky autorovy práce, opírající se o 10 let zkušeností (z toho sedm let intenzivně) s neuroendoskopickou operativou u více než 300 zákroků, představují v českém lékařské literatuře jedinečný soubor plně srovnatelný s nejpřednějšími světovými pracovišti jak co do spektra, tak i výsledků. Monografické zpracování tématu neuroendoskopie je autorovou prioritou v českém prostředí. Problematika je zde dokonale systematicky zdokumentována nejen názornými schématy a koncizním výběrem ze zobrazovací dokumentace, ale především dokonalými ilustrativními intraoperačními fotografiemi. Navíc přináší nové pohledy na patogenezi onemocnění mokového prostoru. Proto předkládaná publikace představuje nesmírně cenný zdroj informací pro všechny lékaře, kteří ve své profesi řeší problematiku týkající se centrálního nervového systému. Kniha je rozčleněna do celkem čtyř základních kapitol – Úvod, Endoskopie mozkových komor při hydrocefalu, Cysty mozku a Endoskopické operace mimo komorovou soustavu  mozku. Každá kapitola je bohatě doprovázena zobrazovací dokumentací a operačními fotografiemi.

(Maxdorf 2005, 137 str., ISBN: 80-7345-057-7, cena:  595 Kč, formát: B5, váz.)

Pavel Dostál a kolektiv: Základy umělé plicní ventilace (2. vyd.)

Umělá plicní ventilace zasahuje jako jeden ze základních postupů orgánové podpory nemocných do řady oborů. Záměrem publikace Základy umělé plicní ventilace je posloužit jako ucelený a přehledný zdroj pro mnoho lékařů z oblasti intenzivní péče i z jiných odborností. První vydání knihy zaznamenalo velký úspěch, a proto se vám teď do rukou dostává druhé, aktualizované vydání, rozšířené o nové poznatky. Najdete zde veškeré informace týkající se péče o pacienty v intenzivní péči bez ohledu na příčinu jejich kritického stavu. Text je doplněný fotografiemi a barevnými schématy. Cílem autorů této publikace je umožnit zájemcům o umělou plicní ventilaci proniknout do základních principů této problematiky.

(Maxdorf 2005, 304 str. , ISBN: 80-7345-059-3, cena:  395 Kč, formát: A5, váz.)