Nové publikace o terapii plicních chorob

Onemocnění dýchacího systému patří k nejčastěji se vyskytujícím chorobám. Patří mezi ně patologické stavy nejrůznější etiologie, od alergií, přes infekční choroby až po autoimunitní a onkologická onemocnění. Možnosti terapie se ve všech oblastech vyvíjejí, a proto jsou důležité publikace, které shrnují aktuální metody léčby. Nakladatelství Maxdorf nedávno vydalo několik knih z této oblasti, např. Doporučené postupy v pneumologii, Respirační infekce a jejich léčba, Moderní farmakoterapie v pneumologii a Intersticiální plicní procesy. Přinášíme anotace.

Knihu Doporučené postupy v pneumologii sestavil kolektiv autorů vedený prof. MUDr. Vítězslavem Kolkem, CSc. Vychází v aktualizovaném druhém vydání. Koncepce Doporučených postupů, tak jak je vytvořila Česká pneumologická a ftizeologická společnost, se u lékařů setkala s vřelým přijetím – jejich první knižní vydání bylo vyprodáno v průběhu dvou let od vydání. Zřejmým důvodem tohoto úspěchu je fakt, že Postupy byly od samého počátku koncipovány jako srozumitelná a instruktivní vodítka pro každodenní klinickou praxi. V tomto směru zcela vybočují ze stylu běžného u nás i v zahraničí, kdy vlastně guidelines často pouze reprezentují názory zúčastněných odborníků bez snahy o srozumitelný konsenzus s jasným výstupem pro širší odbornou veřejnost. Doporučené postupy v pneumologii jsou úctyhodným dílem, na jehož přípravě se podíleli všichni přední pneumologové České republiky a tedy i všechna pracoviště ČR se standardem klinické excelence. Druhé vydání respektuje aktuální vývoj oboru.

Další významnou knihou vydanou nakladatelstvím Maxdorf je příručka Milana Koláře Respirační infekce a jejich léčba. Antibiotika a chemoterapeutika se stala součástí standardní léčby již téměř před 70 lety a po několik desetiletí symbolizovala nezadržitelný pokrok medicíny. Teprve v průběhu posledních let si přiznáváme, že morbidita i mortalita bakteriálních onemocnění znovu narůstá. Důvodem je ovšem nejen rostoucí rezistence (a stagnující vývoj nových antibiotik), ale rovněž nedostatečné využití všech stávajících diagnostických a léčebných možností v reálné praxi. Právě z tohoto pohledu je koncipována tato kniha.

Druhé vydání úspěšné publikace Moderní farmakoterapie v pneumologii kolektivu autorů vedeného prof. MUDr. Martinou Vašákovou, Ph.D., je unikátní nejen v oblasti respirační medicíny, ale v celé současné české lékařské literatuře. Kniha je skutečným farmakoterapeutickým průvodcem, u každé nozologické jednotky je čtenář zasvěcenými radami a doporučeními veden od volby prvního léku až po léčbu komplikovaných klinických stavů. Text je doplněn přehlednými algoritmy a schématy.

Pod pojmem intersticiální plicní procesy se skrývá velmi početná skupina nemocí, které mají společné difuzní postižení plicní tkáně, a tudíž podobný klinický, radiologický a funkční obraz. Monografie Intersticiální plicní procesy (autoři: Martina Vašáková, Jaroslav Polák, Radoslav Matěj), věnovaná těmto závažným onemocněním se setkala již v prvním vydání mezi lékaři s velkým ohlasem. Po rozebrání prvního vydání proto autoři připravili druhé, rozšířené a aktualizované vydání, které si však zachovává základní rys – srozumitelnost a praktičnost. Kniha je dílem spolupráce tří autorů, kteří se problematikou intersticiálních plicních procesů léta zabývají. Pojímá intersticiální plicní procesy ze tří hlavních aspektů, a to klinického, radiologického a histopatologického. Je určena především pneumologům, revmatologům a internistům, užitečná však může být i pro další odbornosti, včetně dermatologů či zainteresovaných praktických lékařů. Chce pomoci všem, kteří se v problematice těchto nemocí potřebují lépe orientovat a hledají ucelený a komplexní přehled o nemocech plicního intersticia.

---

Prof. MUDr. Vítězslav Kolek, CSc., a kol.: Doporučené postupy v pneumologii. 2. vydání. Maxdorf, 2016. Formát:125×190 mm. Vazba: měkká, 564 stran. Cena v e-shopu Maxdorf:420,- Kč (běžná MC 495,- Kč).

Milan Kolář: Respirační infekce a jejich léčba. Maxdorf, 2016. Formát:125×190 mm. Vazba: brožovaná, 148 stran. Cena v e-shopu Maxdorf: 334,- Kč (běžná MC 395,- Kč).

Martina Vašáková, a kol. Moderní farmakoterapie v pneumologii. 2. vydání. Maxdorf, 2016. Formát:160×225 mm. Vazba:brožovaná, 483 stran. Cena v e-shopu Maxdorf:675,- Kč (běžná MC 795,- Kč).

Martina Vašáková, Jaroslav Polák, Radoslav Matěj: Intersticiální plicní procesy. 2. vydání. Maxdorf, 2016. Formát:154×230 mm. Vazba pevná, 420 stran. Cena v e-shopu Maxdorf: 675,- Kč (běžná MC 795,- Kč).