Nová monografie o neurologii

Nová monografie o neurologii

Neurourologie  - obor poměrně mladý - je jednou z dílčích oblastí urologie, která se věnuje etiopatogenetickým souvislostem, diagnostice a možnostem léčby neurogenních dysfunkcí močových cest. Poruchy se dotýkají značného počtu neurologicky nemocných, pacientů po míšních lézích a zraněních. Cílem neurourologické terapie je proto účinná a dlouhodobá ochrana horních močových cest a následně snaha o dosažení úplné nebo alespoň částečné kontinence a zlepšení kvality pacientova života.

Informujeme o nové knize Jana Krhut a kolektivu "Neurourologie", vydané nakladatelstvím Galén.

Úvodní kapitoly jsou věnovány anatomickým a fyziologickým přehledům. Patofyziologie neurogenního měchýře, která je závislá na lokalizaci poškození nervového systému a klasifikace neurogenních poruch mikce jsou uvedeny stručně a instruktivně. Pozornost je věnována diagnostice neurogenních poruch mikce se zaměřením na neurologické příznaky, včetně objektivního neurologického vyšetření. Zvláště je uvedeno neurourologické vyšetření.Při tomto vyšetření jsou hodnoceny i další aspekty, např. stav kožního krytu, dekubity, náplň ampuly, u mužů velikost a konsistence prostaty, u žen případný sestup pánevních orgánů. Čtenář se seznámí s vyšetřovacími metodami a s jejich výtěžností, včetně významu mikční karty, pad – testu nebo s testem ledovou vodou a dalšími.

U neurogenních dysfunkcí dolních cest močových považuje autor  urodynamické vyšetření za nezbytně nutné. Klíčovým vyšetřením v diagnostice neurogenních dysfunkcí močových cest je provedení synchronního měření ïntravezikálního a intraabdominálního.

Instruktivně je uvedena  terapie neurogenních mikčních poruch, včetně terapeutické rozvahy, ve které se zprvu volí konzervativní léčba (příznivý výsledek až u  2/3  pacientů) a asi jen u 1/3 pacientů postup operativní. Přehledy terapeutických možností u jednotlivých typů neurogenních dysfunkcí jsou uvedeny podrobně v textové části i názorně v tabulkách a v obrazové dokumentaci. Farmakoterapie je stále nejrozšířenější metodou léčby. Velmi dobré výsledky  přímého útlumu kontraktility detruzoru popisuje autor  u možnosti využití injekční aplikace botulinumtoxinu do detruzoru.Uvedeny jsou  neinvazivní neurostimulace a neuromodulace, jejich význam a terapeutické výsledky..

Operační postupy jsou názorně popsány a doplněny instruktivními schématy a barevnou fotodokumentací. Další kapitoly uvádějí problematiku mikční dysfunkce u pacientů s posttraumatickou míšní lézí, dále mikční dysfunkci a možnosti terapie u pacientů s roztroušenou mozkovou sklerózou, právě tak u pacientů s demencí, po cévních mozkových příhodách, u parkinsoniků, u diabetiků i u pacientů po rozsáhlých pánevních operacích (radikálních hysterektomiích). Pozornost je věnována také neurogenním mikčním dysfunkcím u dětí.

Neurogenní sexuální dysfunkce obou pohlaví jsou zpracovány zvláště, včetně diagnostiky a podrobně terapie. Zkratky, rejstřík, podrobné citace v závěru kapitol a bohaté ilustrace jsou výbornou součástí publikace, právě tak, jako instruktivní tabulky.

Pro neurourology, pro lékaře jiných oborů, jichž se daná tématika dotýká  i  pro další zájemce jsou uvedeny webové stránky České urologické společnosti ČLS JEP: www.cus.cz. Publikace určitě vzbudí zájem.

Galén, 2005, vydání první, str.141