Nová monografie o diabetické retinopatii

Retinopatie představuje jednu z nebezpečných komplikací diabetu. Jde o závažné onemocnění oční sítnice, které vzniká jako důsledek poškození cév u pacientů s diabetem a může skončit závažnou poruchou zraku až slepotou. Proto má diagnostika, prevence a léčba této komplikace zásadní důležitost. Právě této problematice je věnovaná nová publikace Tomáše Sosny a kolektivu Diabetická retinopatie, vydaná nakladatelstvím Axonite již ve druhém, doplněném a aktualizovaném vydání.

Kniha, která se zabývá diagnostikou, prevencí a léčbou diabetické retinopatie a dalších očních komplikací cukrovky, poprvé vyšla před 14 lety a byla brzy rozebrána. Autoři se rozhodli publikaci pro nové vydání přepracovat a aktualizovat. Kniha je určena širokému okruhu lékařů i studentů, především však oftalmologům, diabetologům, internistům, praktickým, ale i dalším lékařům, kteří se setkávají s touto problematikou. Je velmi podrobným a srozumitelným návodem, jak postupovat v prevenci, diagnostice a léčbě diabetické retinopatie a ostatních očních komplikací cukrovky. Velký důraz je kladen na mezioborovou spolupráci.

Pro oftalmology je velice přínosná kapitola Diabetes mellitus – pohled diabetologa, která osvětluje diagnostická kritéria a možnosti léčby diabetu. Vyčerpávajícím způsobem je seznamuje i se speciálními problémy léčby cukrovky. Pro diabetology a internisty jsou přínosem podrobné informace o epidemiologii i screeningu diabetické retinopatie. Dále také jistě ocení přehled současné klasifikace onemocnění a informace o extraokulárních rizikových a protektivních faktorech této choroby. Prevenci i způsobům léčby jsou věnovány další kapitoly, určené oběma skupinám lékařů.

Kromě základních oftalmologických vyšetřovacích metod, jako je biomikroskopie, fotodokumentace se svými úskalími, fluorescenční angiografie, jsou představeny oftalmologům, ale i studentům medicíny také moderní techniky, jako je optická koherenční tomografie a mikroperimetrie. Čtenáři jsou upozorněni i na problémy operace šedého zákalu u nemocných cukrovkou a na terapii obávané komplikace retinopatie, kterou je sekundární glaukom. Publikace podrobně seznamuje s laserovou léčbou, stejně jako s pars plana vitrektomií a anti-VEGF aplikacemi. Zajímavým doplňkem jsou i dvě kapitoly z historie terapie a diagnostiky cukrovky a diabetické retinopatie.

Kniha je barevně ilustrována a doplněna množstvím přehledných tabulek, schémat a fotografií. Zahajuje v nakladatelství Axonite novou ediční řadu Medicinae peritus. Svým rozsahem 24 kapitol představuje Diabetická retinopatie rozsáhlou, unikátní a bohatě ilustrovanou monografii, která na našem trhu dlouho chyběla.

---

Tomáš Sosna a kol. Diabetická retinopatie. Axonite, 2016. Počet stran: 280. Formát: 176x250 mm, vázané, barevné. ISBN: 978-80-88046-05-9. Doporučená cena 650,00 CZK.