Nová kniha o psoriáze

Nová kniha o psoriáze

Nakladatelství Maxdorf nedávno vydalo dlouho očekávanou publikaci prof. MUDr. Vladimíra Vašků, CSc. Psoriáza - Průvodce ošetřujícího lékaře. Přinášíme podrobnější informaci.

Prof. MUDr. Vladimír Vašků, CSc, jeden z našich nejzkušenějších a nejuznávanějších dermatologů, je přednostou Dermatologické klinky LF MU a FN Brno. Kniha vychází jako 69. svazek edice Farmakoterapie pro praxi.

Psoriáza je chronické zánětlivé onemocnění, u něhož je v popředí porucha keratinizace. Postihuje až 3 % světové populace. To, že psoriáza postihuje kromě kůže také klouby, je známo již dávno. Nově vyvstávají významné souvislosti psoriatického procesu s možným postižením dalších orgánů, především kardiovaskulárního systému. Dopad z hlediska morbidity a mortality není dosud plně doceněn. Psoriáza je natolik závažná ve své těžké podobě, že účinná léčba je naprostým imperativem. Její podcenění či oddálení může podle světových statistik zkrátit délku života těžkého psoriatika o několik let. Avšak i u psoriázy nevelkého rozsahu, která tvoří většinu případů, je psychologické prožívání a dopad na kvalitu života značný. Psoriáza tedy představuje výzvu pro důslednou léčbu, včetně léčby biologické.

Kniha je rozčleněna do pěti hlavních kapitol. Po úvodní části následuje kapitola "Repetitorium", do které je zahrnuta např. etiologie, dědičnost, rizikové faktory vzniku, vývoj a komplikace psoriázy. Další kapitola je věnována vyšetření a diferenciální diagnostice. V následující kapitole je podrobně pojednána farmakoterapie psoriázy s přehledem používaných lékových skupin a jednotlivých léčiv, od lokální terapie po léčbu celkovou s širokou škálou léčivých látek, počínaje metotraxátem po biologická léčiva působící proti některým cytokinům (např. proti TNF-alfa, IL-12, IL-23). Zvláštní pozornost je věnována léčbě rizikových skupin nemocných. Poslední část knihy je věnována nejčastějším chybám a omylům ve stanovení diagnózy i v postupu léčby.

Kniha, přes svůj malý formát, poskytuje ošetřujícím lékařům – dermatologům a praktickým lékařům - praktické návody pro diagnostiku, klasifikaci a aktuální terapii této závažné a bohužel také časté kožní choroby. Knížka prof. MUDr. Vladimíra Vašků, CSc., je vynikající praktickou příručkou určenou především dermatologům, cennou pomůckou však bude rovněž pro lékaře dalších oborů, kteří se s nemocnými trpícími lupénkou setkávají.

---

Vladimír Vašků: Psoriáza - Průvodce ošetřujícího lékaře. Maxdorf, 2015. Formát: 110 × 190 mm. Vazba: brožovaná, 128 stran.
ISBN:978-80-7345-430-2. Doporučená cena: 195,- Kč.