Nová kniha o neuroendokrinních tumorech trávicího traktu

Nová kniha o neuroendokrinních tumorech trávicího traktu Neuroendokrinní nádory trávicího traktu jsou velmi vzácná onemocnění, která však mají charakteristický a do značné míry specifický klinický obraz, a téměř vždy velmi obtížnou diagnostiku. Novou monografii věnovanou této problematice vydává nyní nakladatelsví Maxdorf.

Autory knihy "Neuroendokrinní nádory trávicího traktu" jsou doc. MUDr. Milan Lukáš, CSc., MUDr. Oldřich Louthan, CSc. a kolektiv.
Protože neuroendokrinní nádory trávicího traktu se vyskytují poměrně vzácně a  lékař se s nimi setkává pouze několikrát za život, jsou zkušenosti s diagnostikou a terapií omezeny na specializovaná pracoviště. Předkládaná monografie zpracovává uvedenou problematiku komplexně a poskytuje ucelený přehled současných názorů na diagnostiku a léčbu těchto onemocnění. Hlavním smyslem knihy je především praktický návod, jak v uvedených situacích postupovat a u kterých stavů na možnost neuroendokrinního nádoru trávicí trubice myslet. Je zde zdůrazněn fakt, že v diagnostice a léčbě neuroendokrinních nádorů trávicí trubice se uplatňuje snad více než u jiných onemocnění gastrointestinálního traktu nutnost velmi těsné týmové spolupráce.

V knize jsou dále systematicky, a to především z klinického hlediska, probrány karcinoidy trávicí trubice a pankreatu, které jsou také mezi těmito nádory nejčastější. Samostatnou kapitolu tvoří shrnutí vlastních zkušeností autorů s diagnostikou a léčbou karcinoidů. Ve zbývající části knihy jsou zmíněny některé mimořádně vzácné nádory, jako je insulinom, gastrinom, glukogonom a vipom. Klinický gastroenterolog musí relativně často řešit otázku diferenciální diagnostiky hypergastrinemie. Publikace proto přispívá i k řešení těchto diferenciálně diagnostických problémů.

Milan Lukáš, Oldřich Louthan a kol.: Neuroendokrinní nádory trávicího traktu. Maxdorf 2006, 106 str., Edice Jessenius. ISBN: 80-7345-081-X. Cena: 395 Kč.