Monografie o speciální chirurgii

Monografie o speciální chirurgii V pražském nakladatelství Galén vychází již ve druhém vydání kniha "Speciální chirurgie", jejímiž autory je Miroslav Zeman s kolektivem 27 dalších renomovaných odborníků. Kniha má 575 stran a navazuje na publikaci o chirurgické propedeutice.

Oddíly jsou  členěny dle lokality a systémů na chirurgii hlavy, neurochirurgii, endokrinochirurgii, hrudní chirurgii, chirurgii břicha, kardiochirurgii, cévní chirurgii, urologii, traumatologii, dětskou chirurgii a chirurgii plastickou.

Stavby jednotlivých kapitol jsou přehledné a zachovávají jednotný charakter. Morfologie v úvodu většiny kapitol je stručným anatomickým a fyziologickým přehledem vybraného systému., který je často logickým vysvětlením vybraných chirurgických postupů. Následují odchylky, vrozené vývojové vady a anomálie. Jednotlivá postižení, onemocnění, záněty,  nádory příslušné oblasti, vyšetřovací metody a možnosti chirurgických intervencí, včetně nežádoucích komplikací chirurgických zákroků jsou obsahem každé kapitoly. V řešení úrazů a po nutných rozsáhlých  chirurgických operacích je kapitola doplněna o rekonstrukční chirurgii (např. defekty měkkých tkání a kostí v orofaciální oblasti po popáleninách apod.).

Operační výkony jsou podrobně uvedeny v každém oddílu, včetně možností a druhu anastézie s plným respektováním všech okolností a specifik, která jsou dána jednotlivými systémy. (Například základní pravidlo celkové anestézie v neurochirurgii - areflektorický úvod do anestézie, nebezpečí tzv. nevyvážené anestézie, nutnost uložení operovaného do optimálních poloh. apod.).

Kardiochirurgická část zahrnuje operační řešení vrozených a získaných srdečních vad , ale rovněž zachycuje soudobý trend chirurgické léčby ischemické choroby srdeční. Poměrně mladým oborem je cévní chirurgie, jejíž rozmach je podmíněn zlepšením diagnostických a léčebných možností, kterým je v této části věnována speciální pozornost.

Zatímco většina kapitol, včetně endokrinochirurgie, hrudní chirurgie, břišní chirurgie, členěné dle jednotlivých orgánů začínají morfologickým přehledem systému, u traumatologie pohybového aparátu klade autor důraz na vyšetřovací postupy, anamnézu, a funkční vyšetření. Upozorňuje na nezastupitelnost a význam správně provedeného rentgenového vyšetření a dalších vyšetření dle lokalizace  postižení (Při poranění  hlavy a mozku nutnost CT - počítačová tomografie, angiografie, u poškození měkkých částí MRI – zobrazení magnetickou rezonancí apod.).

V traumatologické části jsou popsána těžká zranění vzniklá při vzrůstajícím počtu dopravních nehod. Většinou se jedná o těžká monotraumata (izolované kraniocerebrální poranění, poranění srdce, dilacerace jater) a polytraumata. Samostatnou kapitolou je dětská chirurgie, která  má již více než 50letou  historii. Léčení dětských pacientů má svá velká specifika a vyžaduje znalosti intenzivní medicíny, pediatrie, neonatologie i znalosti obecné chirurgie. Závěr publikace tvoří plastická chirurgie, obor, který se věnuje nejen úpravě tvaru, ale stejným dílem i funkčnosti korigované části těla, přenosu tkání, replantaci částí těla, léčbě popálenin, estetické chirurgii a dalším.

Instruktivní obrázky, rentgenové snímky, schémata a přehledné tabulky výborně ilustrují předkládanou publikaci. Uvedená literatura dává možnost dalšího studia. Bohatý rejstřík pomáhá k rychlé orientaci hledaného textu. Ačkoliv dle hlavního pořadatele nelze brát tuto knihu jako úplný souhrn lékařských poznatků v oborech speciální chirurgie, poskytuje v současnosti svým rozsahem a zpracováním nejen základní informace v daných specializacích, ale umožňuje výbornou orientaci v oboru chirurgie. Ostatně tento závěr potvrzuje fakt, že jde již o druhé vydání, které následuje za tři roky po vydání prvním (2001, 2004).