Monografie o karcinomu pankreatu

Monografie o karcinomu pankreatu

Přes všechny pokroky v diagnostice i léčbě zůstává karcinom pankreatu jedním z nejzávažnějších nádorových onemocnění s vysokou mortalitou. Současné znalosti o této chorobě mapuje nová publikace M.Zavorala a kolektivu "Karcinom pankreatu", kterou vydalo nakladatelství Galén.

Úvodní kapitola je věnována epidemiologii výskytu a rizikovým faktorům. Z vnitřních faktorů je pokládán vyšší věk za velice rizikový. Ze zevních faktorů je spojováno kouření až s trojnásobným zvýšením rizika vzniku malignity.

Vzhledem k primárně genetické podstatě karcinomu pankreatu lze základní mechanismy onkogenních procesů nádorové transformace hledat především v oblasti genových poruch. V kapitole o hereditární pankreatitidě a karcinomu pankreatu jsou shrnuty molekulárně genetické a patofyziologické mechanismy  rozvoje tohoto onemocnění i jejich vzájemném vztahu  Pacienti s hereditární pankreatitidou mají vysoké riziko rozvoje adenokarcinomu pankreatu.

Patologie a morfologická klasifikace je obsahem následující kapitoly s výtěžnými tabulkami, obrázky histologických preparátů i názornou fotodokumentací. Rozmanitost příznaků, pankreatická bolest s typickou polohou nemocného postiženého adenokarcinomem pankreatu jsou podrobně uvedeny v kapitole, která je rovněž věnovaná diagnostice. Vysvětlující laboratorní parametry,  přínosy neinvazivních  i invazivních zobrazovacích vyšetřovacích metod jsou doplněny rentgenovými snímky a kvalitním zobrazením histologických nálezů, podrobně jsou rovněž uvedeny diagnostické postupy a jejich volba. Klasifikační systém je zpracován v kapitole o stagingu. Endoskopické formy terapie (paliativní, endoskopická biliární drenáž) a chirurgická terapie jsou uvedeny podrobně- od stanovení stagingu, volby operačního výkonu až po samotné výkony. Největší šancí pro nemocné je stále radikálně provedený chirurgický výkon. Zlepšení stavu lze dosáhnout radioterapií nebo systémovou onkologickou léčbou.

Každá kapitola má soubor odborné literatury, přehledné grafy, tabulky a výbornou fotodokumentaci; publikace je doplněna kazuistikou. Seznam zkratek a rejstřík je součástí knihy. Velice záslužná monografie podává ucelenou informaci o karcinomu pankreatu. Je také objektivním konstatováním problému současné gastroenterologie a výzvou pro všechny odborníky, kteří se diagnózou zabývají.

-------------------------------

Miroslav Zavoral et al.: Karcinom pankreatu. Galén, 2005, vydání první, str. 287.