Nová monografie o astmatu

Nová monografie o astmatu

Průduškové astma se u nás diagnostikuje asi u 8 % obyvatel, a asi u 10 – 15 % dětí. Jakkoliv byla poznána podstata choroby, její epidemiologie i rizikové faktory a poznatky byly převedeny do praxe včetně doporučení velmi účinných léků, stále se odborníci setkávají s pacienty, jejichž onemocnění astmatem není včas správně diagnostikováno, ani dostatečně léčeno. Příčinou bývá nedostatek informací o současném poznání nemoci – u pacienta, ale často i u lékaře. Nová publikace Viktora Kašáka "Asthma bronchiale" (Maxdorf) shrnuje recentní stav znalostí o této chorobě.

V roce 1996 byla v ČR publikována základní pravidla pro diagnostiku, prevenci a léčbu průduškového astmatu. V té době byla také založena obecně prospěšná společnost „Česká iniciativa pro astma“ – (ČIPA). Viktor Kašák, přední odborník v oblasti průduškového astmatu podává v přehledné publikaci jednoznačné návody a doporučené postupy lékařům, kteří astma diagnostikují i léčí.V části věnované farmakoterapii jsou uvedeny veškeré současné dostupné léky. Je rovněž podán objektivní pohled na jejich zařazení v moderní terapii astmatu s důrazem na včasnou diagnózu a nepodceňování dlouhodobé protizánětlivé terapie, kterou musí nemocný v mnoha případech užívat trvale, tedy i v době, kdy je zcela bez obtíží.

Autor upozorňuje, že v souvislosti s nedostatečnou dlouhodobou protizánětlivou terapii jsou zaznamenána úmrtí na astma.V závěru knihy jsou uvedeny časté omyly a chyby v diagnostice i v terapii, ale také systémové chyby v organizaci a řízení zdravotnictví.

Maxdorf, edice Farmakoterapie pro praxi, 2005, vydání první, str. 148