Nová kniha o léčbě schizofrenie

Nová kniha o léčbě schizofrenie Schizofrenie je laickou veřejností považována za katastrofické onemocnění, ale obdobně na možnosti její léčby nahlíží i řada lékařů. Situace na poli poznání nemoci a její terapie se však v poslední době změnila. Současný pohled na farmakoterapii schizofrenie shrnuje monografie prof.MUDr.Evy Češkové,CSc., která nyní vychází v novém, rozšířeném vydání.

Knihu "Schizofrenie a její léčba" vydává nakladatelství Maxdorf. Pokrok byl učiněn nejen v diagnostice schizofrenie (např. zobrazovací metody mozku, psychoendokrinologická vyšetření), ale především v oblasti farmakoterapie, které se přednostně kniha věnuje.

Současná antipsychotika (léčiva užívaná u schizofrenie) se dělí podle chronologie zavádění do praxe na tři generace. Antipsychotika 1.generace se označují jako klasická, typická, antipsychotika 2.a 3. generace jako atypická. Klasická antipsychotika 1.generace (chlorpromazin, chlorprotixen, haloperidol a další) ovlivňují především tzv. pozitivní příznaky schizofrenie (halucinace, bludy). Antipsychotika 2.a 3.generace - tzv. atypická antipsychotika ovlivňují i tzv. negativní příznaky schizofrenie (apatie, ochuzení řeči aj.). Mezi antipsychotika 2. generace patří například clozapin, risperidon, amisulprid. Dělí se do několika skupin (podle převažujícího mechanismu účinku, resp. typu receptorů v CNS, na které působí). Jako antipsychotikum 3.generace se označuje aripiprazol (přípravek Abilify, vyr. BristolMyersSquibb), který se odlišuje od léčiv 2.generace tím, že je „dopaminovým dualistou“, tedy nejen antagonistou, ale i parciálním agonistou dopaminových receptorů. Od této vlastnosti se odvíjí nižší výskyt nežádoucích účinků tohoto léčiva. Obecně lze říci, že antipsychotika 2.a 3.generace jsou oproti klasickým účinnější v ovlivnění širšího spektra příznaků schizofrenie, ale i bezpečnější, mají nižší výskyt neurologických účinků.

Do knihy je zařazen kromě kapitoly o farmakoterapii s charakteristikou jednotlivých léčiv přehled diagnostiky schizofrenie, dále údaje o léčebných strategiích a kapitola o chybách a omylech v diagnostice i vedení léčby schizofrenie.

Nemocní se v počáteční fázi onemocnění obracejí na lékaře prvního kontaktu, případně mohou problémy konzultovat i jiným odborníkem z oblasti medicíny či farmacie. Proto je nezbytné, aby především praktičtí lékaři poznali psychotické projevy a při nespecifických iniciálních příznacích pomýšleli na možnost schizofrenní poruchy. Kniha je určena především pro nepsychiatry s cílem rychlé orientace v nových poznatcích o schizofrenii a její léčbě.

Knihu vydává nakladatelství Maxdorf v edici Farmakoterapie pro praxi (rozsah: 104 stran, cena: 195,-Kč).