Monografie o hypotyreóze a její farmakoterapii

Monografie o hypotyreóze a její farmakoterapii Hypotyreóza - snížená funkce štítné žlázy - byla do nedávna pokládána za nepříliš časté a méně závažné onemocnění než hyperfunkce této žlázy. V poslední době se ale ukázalo, že hypotyreóza je jedním z nejčastějších onemocněním thyreoidey v zemích bez deficitu jodu, a její výskyt stoupá. Problematice diagnostiky a léčby této choroby je věnována kniha Hypotyreóza, jejímž autorem je prof. MUDr. Václav Zamrazil, DrSc.

Knihu vydalo nakladatelství Maxdorf v edici Farmakoterapie pro praxi.

Hypotyreóza postihuje 3-5 % populace, u žen středního a vyššího věku se vyskytuje častěji (v 10-15 %). Včasná diagnostika a léčba onemocnění může vést úpravě této závažné poruchy. Kniha prof. Zamrazila obsahuje kapitoly, zabývající se klasifikací, etiologií a patogenezou, klinickým obrazem a diagnostikoun hypotyreózy. Dále se zabývá diferenciální diagnostikou a otázkami vhodných vyšetření a jejich hodnocení.

Zvláštní kapitola je věnována farmakoterapii hypotyreózy. Základem je substituce chybějících hormonů. V minulosti byla substituce zajišťována extrakty ze žláz jatečních zvířat. V současné době se užívají k substituci čisté, synteticky vyráběné hormony - trijodtyronin (T3) a tyroxin (T4). (Přirozeným produktem štítné žlázy je tyroxin, který se v periferních tkáních přeměňuje na metabolicky účinný trijodtyronin. Tato přeměna záleží na řadě faktorů, souvisí s celkovým stavem organismu - např. při stresových stavech a závažných cekových chorobách se netvoří dostatek účinného metabolitu.)

Zlatým standardem léčby hypotyreózy je podávání levotočivé formy tyroxinu. Kniha uvádí, přehled dostupných preparátů pro léčbu hypotyreózy na našem trhu: tyroxin je obsažen v přípravcích Eltroxin, Letrox a Euthyrox; směs tyroxinu a trijodtyroninu v přípravcích Thyreotom a Thyreotom forte. U některých nemocných (spíše vyjímečně) není efekt tyroxinu dostatečný a je u nich účinnější preparát, obsahující směs tyroxinu a trijodtyroninu. Přípravky u nás dostupné mají vesměs formu tablet.

Léčba přináší také určitá rizika. Během terapie je nemocný ohrožen kardiovaskulárními komplikacemi, zejména manifestací dosud latentní ischemické choroby srdeční. Proto je třeba v průběhu léčby pátrat po výskytu arytmií, po stenokardiích a známkách oběhové nedostatečnosti. Sleduje se proto EKG, případně některé krevní markery (svalové enzymy jako např. kreatinkináza, laktátdehydrogenáza a další ukazatele).

Dále je v knize věnována pozornost způsobu vedení léčby, specifikům terapie rizikových skupin pacientů. Následují kapitoly o chybách a omylech při stanovení diagnózy, v terapii a spolupráci s nemocným a poměrně rozsáhlá kapitola o problematice subklinických forem hypotyreózy, kterým je třeba věnovat pozornost zvláště u žen středního a vyššího věku. Autor upozorňuje na důležitost léčby hypotyreózy u gravidních žen, u kterých je ohrožen nejen průběh těhotenství, ale i kvalita plodu.

Kniha je vhodná pro všechny lékaře a farmaceuty, kteří chtějí být informováni na recentní úrovni o této stále častěji se vyskytující chorobě.

Václav Zamrazil: Hypotyreóza. Maxdorf, 2007, 120 stran, formát 110x190 cm, brož., cena 195 Kč.