Bolesti zad: mýty a realita

Bolesti zad: mýty a realita Nakladatelství Triton vydalo zajímavou publikaci "Bolesti zad: mýty a realita" s podtitulem "Pro ty, kteří bolesti zad léčí, i ty, kteří jimi trpí", jejímiž autory jsou Jan Hnízdil, Jiří Šavlík a Blanka Beránková. Přinášíme recenzi.

Výrokem A. Huxleye: „Lékařská věda dosáhla takového pokroku, že nikdo na světě už není zdravý“ uvádějí autoři svou ojedinělou publikaci určenou lékařům i pacientům. Zdůrazňují především nutnost porozumění fenoménu bolesti, který vnímají jako důležitý ochranný mechanismus organismu, a dále nutnost komplexního přístupu k pacientovi, tj. celostního pohledu na obtíže nemocného - pohled zahrnující životní, tělesnou, duševní i sociální situaci pacienta.

Kniha je rozdělena do dvou částí. V první části je vysvětlena anatomie a funkce páteře se základními informacemi, např. proč se mohou projevovat bolesti páteře na nejrůznějších místech, dokonce i na místech vzdálených od vlastní poruchy. Následuje vysvětlení významu psychosomatického přístupu a psychosomatické rehabilitace, která je nezastupitelnou právě pro komplexní přístup k psychosociálním a tělesným dějům v posouzení pacienta. Komplexním léčebným přístupem lékaře nalézá pacient přirozenou rovnováhu a vnitřní zdroje k přiměřenému zvládání svého života – i svých obtíží. Autoři varují před zneužíváním analgetik.

Bolesti zad mohou mít nejrůznější příčiny, včetně závažných neurologických, infekčních,, gynekologických i interních onemocnění. Povzbudivé však je, že zmíněné vážné příčiny jsou vzácné, a téměř 98 % bolestí zad, jejichž spektrum vzniku je nesmírně široké mají svůj původ v dočasné poruše pohybového aparátu.

Vtipně jsou zachyceny tzv. mýty v diagnostice bolesti zad (až 80 % pacientů je odesíláno na RTG vyšetření, při čemž již 10 let probíhající švédský výzkum prokazuje, že bez souvislosti obtíží a životního stylu pacientů může RTG snímek jen málo přispět k uzavření diagnózy) i mýty v léčbě bolestí zad. Kapitoly jsou obohaceny četnými kasuistikami. Tato část je doplněna informacemi o reflexních masážích, akupunktuře, jejích rizicích a možnostech, i o léčbě operační (operační zákrok je vyhrazen jen pro nevelké procento přísně indikovaných pacientů). Nejlepší léčbou je prevence – zdůrazňují autoři a přidávají závěrem cenné rady, jak předcházet bolestem zad a zůstat (pokud možno) zdravý!

Druhá, speciální část se zaměřuje na pohybové programy. Hlavním úkolem zdravotníků by mělo být především získat pacienta pro aktivní přístup k léčbě choroby. Protahování a konkrétní cvičení jednotlivých svalových skupin je ilustrováno názornými schématy v podání zkušených fyzioterapeutů. Nechybí informace o bolestech zad a vadném držení těla u dětí, s nimiž se v současnosti setkávají lékaři ve stoupajícím počtu. Viněn je současný životní styl s katastrofálním nedostatkem vhodného pohybu. Aktivní péče o nožní klenbu, zvláště v období růstu je součástí péče o pohybový aparát a zároveň účinnou prevencí vadného držení těla a celého pohybového aparátu. Názorná schémata a ukázky vhodných cviků pro děti tvoří závěr publikace.

Kniha byla představena veřejnosti 9. 8. 2005 na Psychosomatické klinice v Praze. Je psána svěže a doložena dlouholetými praktickými zkušenostmi všech autorů. Určitě si své čtenáře najde u obou skupin, kterým je určena, totiž u laiků i lékařů.

Triton, 2005, vydání první, 232 str.